4.5.09

Pencapaian Pelancongan Malaysia

PULAU PINANG

Lebih dikenali sebagai "Mutiara Timur" (Pearl of the Orient), Pulau Pinang merupakan sebuah syurga bagi pencinta-pencinta makanan dari seluruh Malaysia dan Singapura. Makanan Pulau Pinang yang istimewa membayangkan pergaulan di antara kaum Cina, Melayu dan India, dan pengaruh makanan Thailand.

Bangunan-bangunan kolonial British, Kuil Kek Lok Si di Air Itam, Rumah Besar Cheong Fatt Tze di bandar, dan Kuil Ular di Bayan Lepas merupakan antara destinasi pelancongan yang masyhur. Salah satu daripada mercu tanda yang utama ialah bangunan KOMTAR, bangunan yang tertinggi di Pulau Pinang.

MELAKA

Sebagai pusat pelancongan yang paling digemari, keunikan Melaka tidak dapat ditandingi. Melaka telah mengambil slogan “Melawat Melaka Bererti Malaysia”. Pelawat akan mengingati Melaka bukan kerana tempat menariknya tetapi rakyat yang peramah.

Melaka juga terkenal untuk makanan, terutamanya gaya masakan Baba dan Nyonya yang terdirinya daripada gaya masakan Cina dan Melayu. Kebanyakan hidangannya adalah pedas dan berempah.

PULAU LANGKAWI

Pulau Langkawi diberi status bebas cukai pada tahun 1987. Kini, pulau yang kaya dengan keindahan semulajadi dan lagenda masa silam ini telah menampilkan diri sebagai salah satu daripada destinasi perlancongan yang paling popular di Malaysia. Langkawi sebenarnya merupakan suatu gugusan pulau di mana Pulau Langkawi merupakan yang terbesar.

Terdapat 104 pulau dalam gugusan pulau Langkawi, satu pembentukan dari hanyutan benua yang membentuk Asia Tenggara. Titik tertinggi di Langkawi ialah puncak Gunung Raya yang mempunyai ketinggian 890m di atas aras laut.

PULAU TIOMAN

Pulau Tioman merupakan sebuah pulau di sebelah timur Semenanjung Malaysia, di antara sempadan Pahang dan negeri Johor. Pulau Tioman sebenarnya terletak dalam pentadbiran negeri Pahang Darul Makmur. Bentuk pulau Tioman dari udara seperti seketul paha ayam .

Pulau Tioman merupakan sebuah pulau yang terkenal dikalangan peminat sukan menyelam (scuba). Pulau Tioman diberkati dengan keindahan semulajadi terumbu karang dan berbagai ikan.

PULAU REDANG

Pulau Redang adalah salah satu pulau yang terbesar dan yang tercantik di pantai timur Malaysia. Salah satu pantai yang paling cantik di pulau ini ialah Pasir Panjang. Pasirnya putih dan airnya jernih, dengan batu karang dan ikan terdapat hanya beberapa meter dari tepi pantai. Antara kemudahan di pulau ini ialah kegiatan snorkel dan junam.

Pulau Redang boleh ditiba melalui Merang atau Kuala Trengganu dengan bot-bot yang dikendalikan oleh syarikat-syarikat peranginan di sini. Jaraknya dari jeti Kampung Penarik ialah 30 kilometer nautika.

SARAWAK RAIN FOREST WORLD MUSIC FESTIVAL

Didalam keindahan mistikal Borneo terdapat sebuah muzium yang dikenali sebagai Perkampungan Kebudayaan Sarawak dimana pemuzik dari seluruh pelusuk dunia berkumpul untuk meraikan musik berunsur alamsemulajadi, budaya dan kaum.

Terdapat seminar ethno-muzik, sessi persembahan, bengkel latihan dan lain-lain lagi aktiviti yang menjadikan festival ini sungguh menarik. Tahun 2007 menjanjikan keraian yang terbaik apabila peminat-peminat musik berkumpul dan bersama-sama memeriahkan festival yang akan berlangsung untuk kali yang kesepuluhnya tahun ini.

LANGKAWI INTERNATIONAL MARITIME AND AEROSPACE EXHIBITION

LIMA adalah pameran bertaraf antarabangsa yang mempamerkan teknologi dan produk terkini berkaitan dengan industra aero-angkasa. Pada tahun 2007, LIMA akan diadakan di Pulau Langkawi, Malaysia bertempat di Mahsuri International Exhibition Centre (MIEC) berhampiran dengan Langkawi International Airport. LIMA adalah cetusan idea bekas Perdana Menteri Malaysia, Dr. Mahathir bin Mohamad, telah membuktikan siri pameran yang telah berlangsung sebelum ini menjadi platform kepada perusaha aero-angkasa dan industri berkaitan untuk bersama-sama mempamerkan hasil produk terkini.

GENTING HIGHLANDS

Genting Highlands atau Tanah Tinggi Genting (2000m di atas paras laut 3°24'6.51?U, 101°46'2.62?T) ialah puncak gunung yang terletak dalam Banjaran Titiwangsa di Semenanjung Malaysia dan merupakan tempat peranginan yang terkenal di Malaysia. Merentasi sempadan negeri Pahang and Selangor, perjalanan ke Genting Highlands mengambil masa kira-kira sejam dengan kereta dari Kuala Lumpur ataupun melalui kereta kabel bergerak yang terpantas di Asia Tenggara.

No comments:

Post a Comment