4.5.09

Pencapaian Kesihatan Malaysia

PUSAT DARAH NEGARA

Pembinaan Pusat Darah Negara telah menandakan satu era perubahan atau penstrukturan semula keseluruhan organisasi perkhidmatan transfusi darah negara. Sebagai sebuah agensi pusat perkhidmatan transfusi darah di peringkat national, Pusat Darah Negara bertanggungjawab merancang dan memperkembangkan perkhidmatan transfusi darah dan aktiviti-aktiviti pendermaan darah seluruh tabung darah dalam negara.

INSTITUT PENYELIDIKAN PERUBATAN (IMR)

IMR berfungsi sebagai pusat penyelidikan yang menyediakan perkhidmatan diagnostik selain membekalkan kemahiran dan perkhidmatan konsultasi mengenai masalah kesihatan serta penyakit berjangkit. IMR juga bertindak sebagai Pusat Serantau SEAMEO-TROPMED bagi Mikrobiologi, Parasitologi dan Entornologi, Pusat Serantau Kesihatan Sedunia (WHO) bagi Penyelidikan dan Latihan dalam Penyakit-Penyakit Tropika. IMR juga telah menjadi Makmal Rujukan Kebangsaan bagi pelbagai jenis penyakit berjangkit seperti Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) dan selsema burung. Selain itu, IMR menjalankan ujian diagnostik lain seperti ujian bagi demam denggi berdarah, penyakit tangan, mulut dan kaki (HFMD) dan lain-lain.

BAHAGIAN KESELAMATAN DAN KUALITI MAKANAN

Malaysia memainkan peranan yang lebih besar dan aktif dalam aktitiviti berkaitan keselamatan di peringkat antarabangsa dan kawasan sekitarnya. Pelbagai langkah telah diambil untuk memastikan penduduk Malaysia makan secara sihat, sama ada makanan domestik ataupun makanan import. Malaysia telah memperketatkan sistem kawalan import di pintu-pintu masuk utama negara dengan melancarkan satu sistem rangkaian berkomputer yang dikenali sebagai FOSIM. Sistem ini telah diintegrasikan dengan Sistem Maklumat Kastam.

BIRO PENGAWALAN FARMASEUTIKAL KEBANGSAAN

Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK) ditubuhkan pada Oktober 1978 di bawah kawalan kualiti aktiviti Program Farmasi dan Bekalan yang bertujuan untuk melaksanakan kawalan kualiti ke atas barangan farmaseutikal. Selain itu, infrastruktur dan fasiliti direka untuk memenuhi permintaan untuk membuat pengujian dan kawalan kualiti. Salah satu kegiatan utama BPFK adalah untuk melaksanakan skim pendaftaran dadah dan komestik melalui proses perubahan data teknikal, ujian makmal, kajian dan maklumat dari badan-badan antarabangsa.

PORTAL MyHEALTH

Kementerian Kesihatan Malaysia telah menyediakan Portal MyHEALTH untuk memastikan orang awam dapat mencari maklumat dan meningkatkan taraf kesihatan.

KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

Kementerian Kesihatan Malaysia adalah bertujuan untuk menyediakan perkhidmatan kesihatan asas untuk rakyat bagi mewujudkan kehidupan yang sihat dan bersih. Misinya ialah menjadikan Malaysia sebuah negara terdiri daripada individu, keluarga dan masyarakat yang sihat melalui sistem kesihatan yang adil dan saksama, cekap, mampu disedia dan diperolehi berteknologi sesuai, serasi pelanggan dan bersesuaian dengan persekitaran. Sistem ini juga akan mengutamakan kualiti, inovasi, promosi kesihatan, hormat kepada kemuliaan insan serta menggalakkan tangjungjawab individu dan penyertaan masyarakat ke arah peningkatan mutu kehidupan.

INSTITUT JANTUNG NEGARA

Institut Jantung Negara(IJN) ditubuhkan pada tahun 1992 dan berperanan untuk membantu pesakit jantung dengan menyediakan perkhidmatan pembedahan kardiology dan kardiotorasik. Sebagai pusat rujukan utama untuk penyakit kardiovaskular, IJN menerima kes-kes berkaitan daripada klinik-klinik seluruh negara. IJN juga menawarkan rawatan dan pengurusan menyeluruh bagi penyakit jantung dengan menggunakan teknologi yang terkini.


No comments:

Post a Comment